Hledáme nové partnery po celém světě. Zjistěte více

Sdílejte:

Systém sledování technického stavu konstrukce letadel (pokročilá létající laboratoř)

Jaké využití mohou mít optovláknové technologie v leteckém průmyslu?

S použitím optovláknové senzoriky jsme vyvinuli kompaktní monitorovací systém, který umožňuje efektivní plánování údržby letadel, sledování letu a monitorování závad již během stavby letadla.

KLIENT
  • řešitelé projektu z řad univerzit a komerčních firem
OČEKÁVÁNÍ
  • vývoj nového monitorovacího systému se zvýšenou mobilitou, odolností, malými rozměry a minimální spotřebou
  • implementace nových FBG senzorů určených pro zabudování přímo do kompozitních konstrukcí a spojů
  • systém pro sledování letadel v reálném čase i během procesu stavby letounu
VÝCHOZÍ STAV
  • mnoho prostor a technických parametrů letadla není monitorováno
  • chybí monitorování průhybu všech kontrolovaných ploch
  • dostupné monitorovací systémy jsou příliš velké nebo nejsou dostatečně funkční
S ČÍM SE NA NÁS KLIENT OBRÁTIL

Cílem projektu byl vývoj nového systému pro sledování technické způsobilosti letadla, který by umožnil vyhodnotit jeho konstrukční stav, zejména po drsném přistání nebo průletu silnými turbulencemi. Mimo to klient požadoval implementaci FBG senzorů mechanického napětí přímo do materiálů a spojů konstrukce, aby byl monitoring probíhal již při procesu stavby letadla.

Benefity řešení ve srovnání s konvenčními metodami

I. DETAILNÍ PŘEHLED O TECHNICKÉM STAVU LETOUNU

Systém získává informace od více než 100 senzorů napětí zabudovaných přímo do kompozitu letadla. Díky tomu umožňuje vyhodnotit stav konstrukce po tvrdém přistání nebo průletu silnými turbulencemi.

II. Funkční platforma pro měření více parametrů zároveň

Monitorovací systém byl zabudovaný do letounu U-15 a jeho funkčnost ověřena letovými zkouškami. Během letu bylo měřeno až 16 letových parametrů.

III. Neovlivňuje tuhost a nosnost konstrukce

Ověřeno výrobními a destruktivními zkouškami vzorků se zabudovanými optickými senzory a vzorků bez senzorů a následným porovnáním naměřených výsledků.

Jak jsme k řešení přistoupili?

Vyvinuli jsme pokročilou létající laboratoř Phoenix Air U-15 AFL založenou na celokompozitním motorovém kluzáku S-LSA. Systém se skládal z několika dílů, včetně křídel, vybavených FBG senzory pro snímání tahu, deformace a teploty. Snímače měřily 16 letových parametrů (např. rychlost a výška letu, otáčky motoru, násobky zatížení, výchylky řídících ploch atd.) a zadavateli tak poskytovaly cenné informace o skutečném technickém stavu letounu v reálném čase. Navíc jsme ověřili, že implementace optických vláken významně neovlivňuje statickou pevnost ani životnost testovaných materiálů.

Podívejte se na video z realizace projektu

Proč si vybrat právě nás?

Naše společnost byla do projektu přizvána díky bohatým zkušenostem s implementací optovláknových senzorů do různých typů materiálů. Specializujeme se na vývoj monitorovacích systémů a optovláknových senzorů dle potřeb klienta.

FBG technologie je nejvhodnějším řešením tam, kde konvenční postupy selhávají nebo nejsou možné s ohledem na běžný provoz.

Naše systémy monitorují nepřetržitě a v reálném čase, proto oznámení o chybě obdržíte ihned, bez zbytečných prodlev. Navíc umožňují i okamžitou práci se shromážděnými daty.

Optovláknová technologie se vyznačuje vysokou odolností a bezporuchovostí.

Partneři


Jak vám můžeme pomoci?

Zajímají vás naše produkty a řešení? Tušíte, že by se nám mohlo dobře spolupracovat? Napište nám. Naši reakci můžete očekávat do 24 hodin. 

Máte naspěch? Zanechte na sebe telefonický kontakt a komunikace půjde rychleji.